20/4/17

Πριν επιχειρήσεις στην Ελλάδα...

Η επίτευξη της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας αναμφίβολα έχει ως βασικό πυλώνα την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, μιας και για κάποιους αποτελεί το κλειδί ώστε να βγούμε από την κρίση. Βαρίδια σε όλη αυτή την προσπάθεια αποτελούν σίγουρα οι κυβερνητικές πολιτικές που στραγγαλίζουν κάθε προσπάθεια αλλά και η έλλειψη επιχειρηματικού πλάνου από τους νεόκοπους επιχειρηματίες. Επιπλέον ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρεί κυρίως από ανάγκη επειδή βρέθηκε στην ανεργία ή με σκοπό να αυτοσυντηρηθεί.

Νέες επιχειρήσεις στήνονται πρόχειρα εν μια νυκτί χωρίς κάποιο επιχειρηματικό πλάνο με έντονη την απουσία έμπνευσης και καινοτομίας. Πολλές μάλιστα από αυτές τις επιχειρήσεις έχουν ως αντικείμενο κορεσμένα concept όπως αυτά του "καφέ" ή της "πρόχειρης μαζικής εστίασης" που αναπτύσσονται συνήθως με τη μέθοδο του franchise. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τις πανομοιότυπες αλυσίδες frozen yogurt που είχαν καταλύσει κάθε εμπορική περιοχή της χώρας. Το βασικό κίνητρο είναι το κυνήγι του εύκολου χρήματος και δεν λαμβάνεται υπόψη πως μια επιχείρηση ακολουθεί συγκεκριμένα στάδια ανάπτυξης που απαιτούν χρόνο και υπομονή.

Σύμφωνα με μελέτη της Endeavor Greece, για το έτος 2016 ιδρύθηκαν συνολικά 28.615 νέες επιχειρήσεις, δηλαδή καταγράφηκε μείωση 33% σε σχέση με το έτος 2012. Στην ουσία κλείνουμε τις βιομηχανίες μας και ανοίγουμε μπαρ, καφετέριες και σουβλατζίδικα όσο παράλογο και να ακούγεται.




Φωτεινές εξαιρέσεις ελληνικής επιχειρηματικότητας ενάντια στην κρίση αποτελούν εταιρείες όπως οι: Cookisto (online κοινότητα μαγείρων), Persado (mobile marketing), Owiwi (παιχνίδι - εφαρμογή προσλήψεων), Νannuka (online εύρεση επαγγελματιών για το παιδί), Workable (HR Cloud) και πολλές άλλες που συγκεντρώνουν χρηματοδότηση από εγχώρια και ξένα funds με σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξη και σε χώρες του εξωτερικού. Βασικό συστατικό επιτυχίας τους είναι η υψηλή ενσωμάτωση νέων αναδυόμενων τεχνολογιών που προσδίδουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα να είναι η Taxibeat, η εφαρμογή για κλήση ταξί που ξεκίνησε με ένα πολύ μικρό αρχικό κεφάλαιο και κατάφερε να πουληθεί στην Daimler έναντι 43 εκατ. ευρώ.

Αισιόδοξο είναι το γεγονός ότι η οργανωμένη αγροτική παραγωγή σε συνδυασμό με τις εξαγωγές στο εξωτερικό αλλά και τη σωστή τυποποίηση των προϊόντων μπορούν να γεννήσουν εξαιρετικές επιχειρήσεις. Ελληνικά προϊόντα όπως βερίκοκα, κεράσια, ελαιόλαδο, τυριά και καπνός είναι μερικά μόνο από αυτά που παρουσιάζουν μεγάλη απήχηση στο εξωτερικό και ταξιδεύουν μέχρι την Αυστραλία ή τον Καναδά.

Ο Drucker έλεγε χαρακτηριστικά πως "οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες- καινοτόμοι που γνωρίζω έχουν ένα κοινό σημείο... είναι συντηρητικοί... προσδιορίζουν τους κινδύνους και τους περιορίζουν. Με άλλα λόγια, δεν επιζητούν τους κινδύνους αλλά τις ευκαιρίες".

Ο Καμβάς Επιχειρηματικού Μοντέλου αποτελεί ένα άριστο πρώτο εργαλείο που μέσα από 9 στοχευμένες ερωτήσεις σκιαγραφεί την επιχείρηση που είναι στα σκαριά και αποτελεί πυξίδα για την επιτυχία. Ένα από τα πιο βασικά ερωτήματα που θέτονται είναι το πως θα προκύπτουν έσοδα κάτι που κατ’ εμέ αποτελεί την Αχίλλειο πτέρνα πολλών νέων εγχειρημάτων.

Μείζον θέμα για μια νέα επιχείρηση είναι η χρηματοδότηση της ρευστότητάς της καθώς και η εξεύρεση κεφαλαίων για το ξεκίνημα. Το ελληνικό πρόγραμμα ΕΣΠΑ που διοχετεύει στην Ελλάδα τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι μια καλή λύση χρηματοδότησης αλλά παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή των χρημάτων προκαλώντας ασφυξία στις νεοφυείς επιχειρήσεις. Αρκετά γνωστοί στο εξωτερικό που πλέον έφθασε και στη χώρα μας είναι οι "Business Angels",δηλαδή οι ιδιώτες επενδυτές που διαθέτουν κεφάλαια σε μικρές start up επιχειρήσεις στο ξεκίνημα τους, δίνοντας τους τους την ευκαιρία να αναπτυχθούν περαιτέρω.

Έχουν καταγραφεί βέβαια και περιστατικά που οι ιδρυτές ενός start up βρεθήκανε μπροστά στο δίλημμα αν θα πρέπει να αρνηθούνε τη συνεχόμενη χρηματοδότηση από τους "Business Angels", με αντάλλαγμα ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό της νεοφυούς επιχείρησής τους ή να αντισταθούν πολεμώντας με το φάντασμα της έλλειψης ρευστότητας για περαιτέρω ανάπτυξη.

Επιπλέον οι εποχές που οι ελληνικές τράπεζες δάνειζαν αδιακρίτως έχουν περάσει ανεπιστρεπτί χωρίς αυτό να είναι αρνητικό μιας και δάνεια δίνονται ακόμα αλλά με πιο αυστηρούς όρους και κυρίως σε υγιείς επιχειρήσεις. Σε κάθε περίπτωση η εξωτραπεζική χρηματοδότηση (π.χ. αγορά ομολόγων) θα πρέπει να αυξηθεί και να προσεγγίσει τους δείκτες ξένων χωρών.

Το κράτος δυστυχώς δεν δίνει κίνητρα για την επιχειρηματικότητα ενώ η φορολογία και οι ασφαλιστικές εισφορές σε πολλές περιπτώσεις είναι εξοντωτικές και ανεβάζουν δραματικά το κόστος λειτουργίας. Επιπλέον οι κυβερνητικές εξαγγελίες για φορολογικά κίνητρα στις νεοφυείς επιχειρήσεις μείναν στα χαρτιά. Ο συνδυασμός των παραπάνω με την πολιτική και οικονομική αστάθεια που βιώνει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια ενδέχεται να αποθαρρύνουν ακόμα και τον πιο φιλόδοξο επενδυτή κάνοντας τον να νιώθει αβεβαιότητα.

Σύμφωνα με έκθεση του World Economic Forum (2015-16) οι πιο προβληματικοί παράγοντες για την επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα είναι η αστάθεια στην πολιτική, η πολυπλοκότητα της φορολογίας και οι υψηλοί συντελεστές της, η αναποτελεσματική γραφειοκρατία καθώς και η πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης. Ενθαρρυντικό αποτελεί το γεγονός ότι η διαφθορά δείχνει να έχει μειωθεί.

Συνοψίζοντας λοιπόν ο Επιτυχημένος επιχειρηματίας θα πρέπει να διαθέτει τα μέσα, το κίνητρο και την ευκαιρία ώστε να επιτύχει. Στην ουσία δεν αρκεί μια ωραία ιδέα για να σε οδηγήσει στην επιτυχία αλλά θα πρέπει να έχει εξασφαλιστεί και η εμπορική της βιωσιμότητα για τα επόμενα έτη. Η ανάκαμψη της χώρας έχει σίγουρα ως ατμομηχανή την επιχειρηματικότητα και η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει άμεσα κίνητρα στο ελληνικό επιχειρείν.

Πηγή: capital.gr