7/7/14

Πόνταραν στις start-up και νίκησαν την κρίση

Τρεις ιστορίες επιτυχίας
Εγερτήριο σάλπισμα μέσα στην επιχειρηματική αδράνεια της κρίσης φαίνεται να αποτελούν οι start-up επιχειρήσεις στη χώρα μας. Η "έκρηξη" της κουλτούρας των νεοφυών αυτών εταιρειών που έγινε στο εξωτερικό και πρόσφατα στην Ελλάδα, δημιουργεί μία εντυπωσιακή στροφή στην καινοτομία. Νέοι κάτω των 25 ετών επενδύουν σε μία πρωτότυπη ιδέα στοχεύοντας σε πελατολόγιο που ξεπερνά τα όρια της χώρας και κινείται σε παγκόσμια επίπεδα. Η νέα αυτή προσπάθεια έγινε ευρέως γνωστή με την πρόσφατη έλευση της Καγκελαρίου, Άνγκελα Μέρκελ, στη χώρα μας και τη συνάντησή της με εκπροσώπους 20 νέων καινοτόμων εταιρειών (startups) με την ίδια να μένει εντυπωσιασμένη από τις προτάσεις των νέων επιχειρηματιών και να τους αντιμετωπίζει με θέρμη ενώ χαρακτήρισε την ''τάση'' των νεοφυών επιχειρήσεων ως ''Μέλλον της οικονομίας της Ελλάδας και της Ευρώπης'.'

ΟΙ ΜΕΤΡ…
Tα «Παραπολιτικά» βρέθηκαν στο πρώτο ''Ευρωπαϊκό συνέδριο επιχειρηματικότητας νέων'' που έλαβε χώρα πριν λίγες ημέρες στο Καλλιμάρμαρο. Ανάμεσα στους εκατοντάδες παρευρισκόμενους συναντήσαμε τους ''μετρ'' των «startups» στην Ελλάδα και μάθαμε τα πάντα σχετικά με την νεανική επιχειρηματικότητα, το πρόγραμμα, τους στόχους και τα θετικά αποτελέσματα της ανάπτυξής της για την οικονομία της χώρας μας.

Ο Δημήτρης Τσίγκος είναι ο πρωτεργάτης των νεοφυών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, σημερινός πρόεδρος της Ευρωπαϊκής συνομοσπονδίας νέων επιχειρηματιών (YES) και ιδρυτής της Virtual trip. Ο ίδιος μιλώντας στα «Παραπολιτικά» εξήγησε πώς πήρε το ρίσκο για να ιδρύσει τη δική του εταιρεία: «Η Virtual trip είναι το πρώτο μάλλον φοιτητικό startup στην Ελλάδα. Μαζί με τέσσερις ακόμη συμφοιτητές μου που σπουδάζαμε τότε στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, διοίκηση υπολογιστών, ιδρύσαμε την εταιρεία πληροφορικής Virtual Trip για web development. Υπήρχε έμπνευση, καλή ψυχολογία και το γεγονός ότι φοιτούσαμε σε ένα μικρό πανεπιστήμιο βοήθησε πολύ. Η εταιρεία τότε ξεκίνησε να ασχολείται με τις τεχνολογίες διαδικτύου. Ήταν ότι πιο καινοτόμο υπήρχε τότε και παραμένει ακόμα και σήμερα. Στην πορεία κάναμε έργα πληροφορικής και εφαρμογές κινητών τηλεφώνων ενώ δημιουργήσαμε προϊόντα τα οποία έχουμε εξάγει σε πάνω από 60 χώρες. Το γεγονός ότι βγήκαμε στις διεθνείς αγορές ήταν αυτό που μας βοήθησε να επιβιώσουμε στη κρίσης». Αναζητώντας τι είναι αυτό που χρειάζεται η ελληνική οικονομία για να ανακάμψει, ο Δημήτρης Τσίγκος τόνισε: «Πιστεύω ότι τα startups είναι ο μόνος τρόπος για να πάει μπροστά αυτή τη στιγμή η οικονομία και να δημιουργηθούν ποιοτικές θέσεις εργασίας διότι αυτό που χρειάζεται η χώρα τώρα είναι μαζικές θέσεις εργασίας. Δεν έχουμε ανάγκη από μεγάλες επιχειρήσεις που θα δημιουργήσουν πολλές θέσεις εργασίας ανειδίκευτου εργάτη. Πρέπει να γίνουν μαζικά νεοφυείς επιχειρήσεις και να αποδεχτούμε το ρίσκο».

ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Ξεκινώντας χωρίς κεφάλαιο και καμία επιδότηση, με ένα δάνειο 15.000 ευρώ που της πρόσφερε ο πατέρας της, η Μαρία Βλάχου κατάφερε μέσα σε πέντε χρόνια να στήσει μια επιτυχημένη, καινοτόμα, κερδοφόρα και συνεχώς αναπτυσσόμενη επιχείρηση και όλα αυτά εξαιτίας ενός... γεύματος. «Βρισκόμουν ένα βράδυ σε ένα εστιατόριο στην Ελβετία και το μενού περιελάμβανε σαλιγκάρια τα οποία κόστιζαν πολύ ακριβά έτσι μου δόθηκε το έναυσμα για να ασχοληθώ με την εκτροφή τους. Ύστερα από έρευνα αγοράς και πολλά ταξίδια ιδρύσαμε το 2007 την εταιρία «Fereikos». Βασικό για εμάς ήταν να δημιουργήσουμε κάτι δικό μας και να επενδύσουμε στην ποιότητα, στην ανταγωνιστικότητα και στην εξωστρέφεια των υπηρεσιών και των προϊόντων μας.» εξήγησε στα Παραπολιτικά η γλωσσομαθής και πολυτάλαντη Μαρία Βλάχου.

Όσον αφορά τις δυσκολίες που τυχόν προέκυψαν και το αν σκέφτηκε κάποια στιγμή να σταματήσει; Δηλώνει: «Από την στιγμή που πιστέψαμε στην ιδέα αυτή και το αγαπήσαμε δεν σκεφτήκαμε ποτέ αρνητικά. Δεν βάλαμε χρονικά όρια και δεν σκεφτήκαμε ποτέ να τα παρατήσουμε. Ξέραμε ότι οι δυσκολίες υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν από την στιγμή που αποφασίζεις να κάνεις κάτι δικό σου. Η δημιουργία μιας επιχείρησης προϋποθέτει δυσκολίες, σκληρή δουλειά, αλλά και πολλή χαρά δημιουργίας» τονίζει και δίνει τη δική της συμβουλή: «Καθημερινά μας παίρνουν τηλέφωνο, έρχονται στο γραφείο και συναντώ νέα παιδιά σε διάφορα συνέδρια και events που αφορούν την επιχειρηματικότητα. Πολλοί με ρωτούν πως κατάφερα να κάνω κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που σπούδασα και πόσο μάλλον σε έναν τομέα, όπως αυτός του πρωτογενή που είναι καθαρά ανδροκρατούμενος. Η αλήθεια είναι ότι προσπαθώ διαρκώς και πάντα σκέφτομαι την αγαπημένη μου ρήση: ή είσαι μέρος του προβλήματος είτε είσαι μέρος της λύσης»

Ο ομογενής «φιλόσοφος»
«Οι Έλληνες δεν γνωρίζουν όλα αυτά που γνωρίζουν» είναι το απόφθεγμα του Νίκου Γκονιός, του Ελληνοαυστραλού που δραστηριοποιείται επιτυχώς από την ηλικία των 20 ετών στις επιχειρήσεις λογισμικού και στις online υπηρεσίες και επισκέπτεται τα τελευταία χρόνια συχνά την Ελλάδα για να μεταφέρει την τεχνογνωσία του στις νέες διαδικτυακές startup επιχειρήσεις. «Η Ελλάδα βρίσκεται 8 χρόνια πίσω από την Αυστραλία όσον αφορά τις νεοφυείς εταιρείες ωστόσο οι άνθρωποι εδώ είναι πολύ έξυπνοι και δεν μπορούν να κατανοήσουν πόσο ελπιδοφόρες είναι οι ιδέες τους, χρειάζονται όμως πρακτικές γνώσεις που τα Πανεπιστήμια στην Ελλάδα δεν τους τις παρέχουν καθώς περιορίζονται σε θεωρητικά μαθήματα. Έχω συναντήσει ήδη 20 startups στην Ελλάδα από τα οποία 4 ή 5 με έχουν εντυπωσιάσει και θέλω να συμβάλλω και οικονομικά στην ανάπτυξή τους. Το μόνο που χρειάζεται να καταλάβουν είναι πως ο κόσμος είναι μία αγορά και η ανταγωνίστρια εταιρεία μπορεί να βρίσκεται στο Περού ή οπουδήποτε αλλού πολύ μακριά από εσένα γι’ αυτό πρέπει να επενδύεις στην ιδέα σου και να πιστέψεις στις ικανότητές σου έτσι όλα μπορούν να συμβούν» δηλώνει στα Παραπολιτικά ο Νίκος Γκονιός.