22/3/13

Endeavor: Αμερικανική βοήθεια για νέους επιχειρηματίες

Ανθρωποι με επιχειρηματικό πνεύμα υπάρχουν σε όλα τα σημεία και γωνίες του πλανήτη. Όμως, σε αναπτυσσόμενες αγορές ή οικονομίες όπως η ελληνική, τα εμπόδια στην επιχειρηματικότητα είναι τέτοια που τους αποτρέπουν από το να φθάσουν εκεί που πραγματικά μπορούν. Αυτούς τους ανθρώπους προσπαθεί να εντοπίσει το Endeavor, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ξεκίνησε το 1997 από τη Νέα Υόρκη με στόχο να βοηθήσει νέους επιχειρηματίες που μπορούν να εξελιχθούν στους επιχειρηματικούς ηγέτες του αύριο Και αυτό επιτυγχάνεται μέσα από ένα δίκτυο υποστήριξης που παρέχει το Endeavor, στο οποίο συμμετέχουν κορυφαίοι επιχειρηματίες, αλλά και στελέχη μεγάλων εταιρειών απ' ολόκληρο τον κόσμο.

«Αναζητούμε τους ανθρώπους εκείνους που θα εμπνεύσουν την επόμενη γενιά επιχειρηματιών» σημειώνει η Τζοάνα Ρις, γενική διευθύντρια του αμερικανικού επενδυτικού fund SodaRock Partners και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Endeavor Global τα τελευταία 8 χρόνια. Η κ. Ρις βρέθηκε στην Αθήνα πριν από μερικές ημέρες για να συμμετάσχει στο 47ο διεθνές πάνελ επιλογής (International Selection Panel) του Endeavor και μαζί με 18 ακόμη στελέχη επιχειρήσεων απ' ολόκληρο τον κόσμο κλήθηκε να επιλέξει τα επόμενα μέλη του δικτύου που έχει δημιουργηθεί σε ολόκληρο τον κόσμο.

Κριτήρια
Πώς όμως επιλέγονται οι «νεαρές» επιχειρήσεις που θα έχουν την υποστήριξη του δικτύου του Endeavor; «Υπάρχουν πολλά κριτήρια» απαντά ο Τζορτζ Κρόλεϊ, επικεφαλής του fund The Crowley Group, το οποίο ασχολείται εδώ και 20 χρόνια με startup επιχειρήσεις στην ανατολική Ευρώπη. «Αυτό που κυρίως μας ενδιαφέρει είναι να βρούμε έναν επιχειρηματία ή μία ομάδα ανθρώπων η προσπάθεια των οποίων μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην ανάπτυξη της οικονομίας σε μία αναπτυσσόμενη χώρα και γενικότερα που μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο για άλλους νέους επιχειρηματίες και τέλος να έχει την αίσθηση ότι αυτό που θα πάρει θα πρέπει και να το επιστρέψει» σημειώνει ο κ. Κρόλεϊ, για να προσθέσει η κ. Ρις ότι τα περισσότερα από τα μέλη του δικτύου επιστρέφουν αργότερα για να συνεισφέρουν και αυτά στην προσπάθεια που γίνεται.

Για όσους εμπλέκονται στο Endeavor η προσωπικότητα του νέου επιχειρηματία είναι πολύ σημαντική. «Πλέον, οι επιτυχημένοι νέοι επιχειρηματίες είναι οι ροκ σταρ της γενιάς τους. Αυτό το έχουμε δει στη Σίλικον Βάλει με τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ (Facebook), τους Λάρι Πέιτζ και Σέργκει Μπριν (Google) ή τον Τζακ Ντόρσεϊ (Twitter). Τώρα βλέπουμε να συμβαίνει και σε άλλα σημεία του πλανήτη» τονίζει η κα Ρις.

Catalyst
Η κύρια συνεισφορά του Endeavor δεν είναι τα χρήματα που επενδύουν στην εταιρεία. «Δεν είμαστε επενδυτικό fund» τονίζει η κ. Ρις και ο κ. Κρόλεϊ, προσθέτοντας πάντως πως υπάρχει ένα είδος «παθητικής επένδυσης» μέσω του Catalyst. Το τελευταίο είναι ένα είδος fund που συγκεντρώνει μεν χρήματα από ενδιαφερόμενους να συνεισφέρουν, αλλά επενδύει αυτόματα σε όσες εταιρείες-μέλη του δικτύου λάβουν χρηματοδότηση άνω των 5 εκατ. δολαρίων.

Το Catalyst επενδύει έως και 10% του γύρου και τα κέρδη που θα προκύψουν μετά την επιστροφή των κεφαλαίων στους χρηματοδότες, χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία του Endeavor. Πάντως, οι άνθρωποι που συμμετέχουν στα πάνελ επιλογής και συνεισφέρουν στο Endeavor πληρώνουν όλα τα έξοδα από την τσέπη τους, όπως τονίζει η κ. Ρις.

Τουλάχιστον στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν τη στήριξη των εταιρειών όπου εργάζονται, όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, με την Ernst&Young, η οποία είναι βασικός συνεργάτης του Endeavor.

Τα οφέλη
Ποιος είναι, όμως, ο λόγος που ακριβοπληρωμένα στελέχη από funds και επιχειρήσεις σπεύδουν να βοηθήσουν νέους ανθρώπους που κάνουν τα πρώτα βήματα τους. «Προσωπικά, το Endeavor μου προσφέρει έμπνευση που την παίρνω από νέους ανθρώπους με διαφορετικές κουλτούρες απ' ολόκληρο τον κόσμο» σημειώνει η κ. Ρις, με την οποία συμφωνεί και ο κ. Κρόλεϊ.

Παράλληλα, άπαντες θεωρούν ότι η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας βοηθά στην πολιτική και οικονομική σταθερότητα. «Είναι κάτι που ήδη έχουμε δει στην Ινδονησία» σημειώνει ο κ. Κολόνας.

Ξεπερνώντας τα εμπόδια σε κάθε χώρα
Η βασική συνεισφορά του Endeavor είναι ότι βοηθά τους νέους επιχειρηματίες να υπερπηδήσουν τα εμπόδια. «Ο αληθινός επιχειρηματίας θα βρει τον τρόπο και θα λειτουργήσει όποιες και αν είναι οι συνθήκες που υπάρχουν» σημειώνει ο Χέντρικ Κολόνας, διευθύνων σύμβουλος της ινδονησιακής Celebes Capital και επικεφαλής του τμήματος της Endeavor στη χώρα του.

Αλλά, χρειάζεται την σωστή στήριξη και βοήθεια προκειμένου να ξεπεράσει ζητήματα όπως είναι η γραφειοκρατία, η διαφθορά, αλλά και η κουλτούρα που υπάρχει σε διάφορες αναπτυσσόμενες χώρες.

«Αυτός είναι ο λόγος που στο διοικητικό συμβούλιο του κάθε τοπικού τμήματος της Endeavor συμμετέχουν κορυφαίοι επιχειρηματίες και άνθρωποι με ισχύ και επιρροή σε κάθε χώρα» τονίζει ο κ. Κρόλεϊ. «Αν δεν συμμετέχουν τέτοιου είδους επιχειρηματίες, δεν ξεκινάμε τη δραστηριοποίηση μας σε κάποια χώρα» σπεύδει να προσθέσει η κ. Ρις.

Αξιοσημείωτο είναι πάντως πως όπως σημειώνουν τόσο η κ. Ρις όσο και ο κ. Κρόλεϊ, ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια είναι η κουλτούρα. «Σε πολλές αναπτυσσόμενες αγορές βλέπουμε ότι η προηγούμενη γενιά δεν επιθυμεί να πάρει ρίσκα και αυτό επιβάλλει και στους νέους» σημειώνει ο κ. Κρόλεϊ, προσθέτοντας ότι «παράλληλα, η αποτυχία δεν είναι αποδεκτή, κάτι που είναι, φυσικά, λάθος».

Διεθνές πάνελ
Μακρά διαδικασία επιλογής

Η επιλογή μίας εταιρείας - ή για την ακρίβεια μίας ομάδας επιχειρηματιών - αποτελεί μία αρκετά μακρά και σκληρή διαδικασία, όπως εξηγεί η κ. Ρις. Η τοπική ομάδα επιλέγει τις επιχειρήσεις που θα συμμετάσχουν στο διεθνές πάνελ επιλογής, τα οποία γίνονται 4 με 5 φορές ετησίως. «Όταν έρχεται η ώρα, καθόμαστε σε ομάδες 2 - 3 ανθρώπων και μιλάμε μαζί τους για περίπου 1 ώρα, έχοντας ήδη διαβάσει ένα αρκετά μεγάλο υλικό που έχει συγκεντρώσει η τοπική ομάδα» εξηγεί η κ. Ρις, η οποία προσθέτει ότι ο στόχος των μελών του πάνελ είναι να γίνουν όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις. «Θέλουμε να δούμε τι είναι εκείνο που τους διαφοροποιεί, να κατανοήσουμε την προσωπικότητα τους, να εντοπίσουμε τις αδυναμίες τους και να δούμε πως μπορούμε να τους βοηθήσουμε» τονίζει.

Σημειωτέον πως για να επιλεγεί μία εταιρεία απαιτείται ομοφωνία μεταξύ των μελών των πάνελ! Από την Ελλάδα, έχουν μέχρι στιγμής επιλεγεί τέσσερις εταιρείες στους περίπου έξι μήνες που λειτουργεί το τοπικό τμήμα της Endeavor. Την αρχή είχε κάνει το Daily Secret, ακολούθησε η Hellas Direct, ενώ οι δύο εταιρείες που επελέγησαν στο ISP της Αθήνας ήταν οι Obrela Security Industries και Out There Media. Ο στόχος είναι ο αριθμός αυτός να φθάσει τις 10 μέχρι το τέλος του 2013.

(Πηγή: Ημερησία)


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: