13/12/17

Οι ελληνικές startups που έπεισαν τους επενδυτές


Η αύξηση των καινοτόμων ιδεών, ειδικά από το 2012 και μετά, δεν περνά απαρατήρητη ούτε από την εγχώρια επιχειρηματική σκηνή, ούτε από μεγάλους angel investors του εξωτερικού που αναζητούσαν το επόμενο success story. Και μπορεί πλέον να μη μιλάμε για "έκρηξη" των πρώτων χρόνων, εντούτοις οι νέες επιχειρήσεις που βασίζονται στην καινοτομία δείχνουν να είναι πολύ πιο ώριμες, με καλύτερη γνώση της διεθνούς αγοράς, του ανταγωνισμού και της ζήτησης, κάτι που αποδεικνύεται και από τις τελευταίες τοποθετήσεις κεφαλαίων και τους επιτυχείς γύρους χρηματοδότησης.

Μετά την Taxibeat, το πιο επιτυχημένο μέχρι σήμερα παράδειγμα επιτυχημένου startup για τα ελληνικά δεδομένα, που ξεκίνησε με ένα αρχικό κεφάλαιο 40 χιλ. ευρώ και πουλήθηκε στον κολοσσό της Daimler έναντι 43 εκατ. ευρώ πετυχαίνοντας μία από τις μεγαλύτερες συμφωνίες εξαγοράς ελληνικής νεοφυούς επιχείρησης τα τελευταία χρόνια, η λίστα των νεοφυών επιχειρήσεων που καταφέρνουν να πείσουν τους επενδυτές δεν σταματά να μεγαλώνει.

Τα ηνία στη χρηματοδότηση διατηρεί η Persado, η οποία μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 96 εκατ. δολάρια. Μόλις τον Οκτώβριο η εταιρεία ανακοίνωσε νέα χρηματοδότηση, ύψους 30 εκατ. δολαρίων, την τέταρτη κατά σειρά. Τη χρηματοδότηση ανέλαβε η Silicon Valley Bank και τα νέα κεφάλαια αναμένεται να διατεθούν μεταξύ άλλων για την επέκταση της Persado στις αγορές της Ευρώπης, της Αυστραλίας, του Μεξικού, της Ιαπωνίας και της Δημοκρατίας της Κορέας. Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην αυτοματοποίηση ενεργειών marketing, έχει έδρα στη Νέα Υόρκη, διατηρεί όμως τμήμα έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα. Ιδρύθηκε το 2012, δημιουργώντας μια τεχνολογία που ονομάζεται "persuasion automation" (αυτοματοποιημένη πειθώ) και που μετατρέπει τη χειροκίνητη δημιουργία διαφημιστικών μηνυμάτων σε μία αυτόματη διαδικασία, η οποία εκμεταλλευόμενη λογισμικά διαχείρισης δεδομένων, δημιουργεί και επιλέγει τα πιο κατάλληλα μηνύματα για μια επικοινωνιακή καμπάνια μάρκετινγκ.

Στα deals που ξεχώρισαν φέτος συμπεριλαμβάνεται και η περίπτωση της Innoetics που δραστηριοποιείται στον χώρο των εφαρμογών μετατροπής κειμένου σε λόγο (text-to-speech) και εξαγοράστηκε τον Ιούλιο από τη Samsung Electronics έναντι περίπου 30 εκατ. ευρώ, αλλά και της εταιρείας mobile εφαρμογών Quizdom –του παιχνιδιού γνώσεων, το οποίο έχει γίνει και τηλεπαιχνίδι (Quizdom The Show)– από τον γερμανικό όμιλο friends4media Group.



Οι startups που έκαναν το επόμενο βήμα

Η πρόσφατη εξαγορά της Forky από τη Vivartia, αλλά και η προγενέστερη της e-food.gr από τη γερμανική Delivery Hero (το τίμημα δεν έγινε γνωστό, αν και παράγοντες της αγοράς υποστήριξαν πως η Hero για την απόκτηση του e-food είχε πληρώσει περί τα 7-10 εκατ. ευρώ) κυριάρχησαν στον χώρο της εστίασης, ενώ ο τρίτος γύρος χρηματοδότησης, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ, που ανακοίνωσε τον Οκτώβριο η διαδικτυακή υπηρεσία Douleutaras.gr (στον οποίο συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, το Venture Friends, το PJ Catalyst της Τράπεζας Πειραιώς και το Add Venture) βάζει πλέον στο κάδρο την επέκταση της εταιρείας στο εξωτερικό.

Επένδυση ύψους 1,65 εκατ. ευρώ από Venture Friends, Openfund και Melih Odemis ανακοίνωσε πριν από λίγους μήνες και η Welcome Pickups, μια ταξιδιωτική πλατφόρμα που συνεργάζεται με επαγγελματίες οδηγούς. Την άνοιξη η blueground, που μισθώνει και διαχειρίζεται ακίνητα για στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων, πέτυχε χρηματοδότηση ύψους 5,5 εκατ. ευρώ από ομάδα επενδυτών, ανάμεσα στους οποίους το ευρωπαϊκό fund Venture Friends και το αμερικανικό Endeavor Catalyst και πριν από λίγο καιρό ανακοίνωσε την είσοδό της στην αγορά της Νέας Υόρκης.

Από τον Βόλο κατάφερε να βρεθεί στη "Μέκκα" της καινοτομίας και των startup επιχειρήσεων. Πρόκειται για τη Centaur Analytics, μία ελληνική startup επιχείρηση που ξεκίνησε μόλις τρία χρόνια και έχει επικεντρωθεί στη διασφάλιση της ασφάλειας των τροφίμων. Η ελληνική startup στον αγροτικό τομέα του Internet Of Thing (IoT) και συγκεκριμένα της Αγροτικής Τεχνολογίας (AgTech), χρηματοδοτήθηκε ταυτόχρονα από το ισραηλινό επενδυτικό κεφάλαιο Our Crowd First του Yori Nelke, το Piraeus Jeremie Tech Catalyst Fund (επενδυτικό fund που έχει δημιουργήσει η Τράπεζα Πειραιώς στο πλαίσιο της κοινοτικής πρωτοβουλίας Jeremie) και την Xponential Works. Η Centaur Analytics περιορίζοντας τις ζημιές από τη σκάρτη παραγωγή πέτυχε την αύξηση της απόδοσης κάθε σοδειάς. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η καλύτερη δυνατή ποιότητα του προϊόντος μέχρι να πάρει τον δρόμο της πώλησης, προς όφελος του παραγωγού και των βιομηχανιών, καθώς απομακρύνεται ο κίνδυνος καταστροφής της σοδειάς.​

Πέφτουν άλλα 260 εκατ. στην αγορά

Σύμφωνα με μελέτη του start up hub Found.ation που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το EIT Digital (τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας), όπου επιχειρείται η καταγραφή της κατάστασης για τις επιχειρήσεις startups, σε συνάρτηση με το οικονομικό κλίμα που επικρατεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, από το 2013 έως το 2016 περίπου 55 εκατ. ευρώ διοχετεύθηκαν σε τέσσερα προγράμματα χρηματοδότησης μέσω της πρωτοβουλίας JEREMIE του Ευρωπαϊκού Επενδυτικού Ταμείου. Συνολικά, 72 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν σε περισσότερες από 60 εταιρείες στην Ελλάδα. Παράλληλα, έδωσαν ώθηση στη γέννηση περισσότερων startups, και στην ωρίμανση ήδη υπαρχουσών, ιδιαιτέρως μετά το 2013. Από το 2014 και μετά, παρατηρούνται τα πρώτα exits για ελληνικές startups, τα οποία ακολουθούν έκτοτε αυξητική πορεία.

Με την ενεργοποίηση, από το 2018, του Ταμείου Επιχειρηματικών Συμμετοχών (EquiFund), της νέας επενδυτικής πλατφόρμας, 260 εκατ. ευρώ θα διοχετευθούν στην ελληνική αγορά (200 εκατ. ευρώ από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους και 60 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων), δίνοντας περαιτέρω ώθηση στην ελληνική επιχειρηματικότητα.

Πηγή: capital.gr